Dnia 11 grudnia, w Moskwie w StandArt 5 * Design Hotel * odbyło się międzynarodowe forum Fashion Futurum w wersji online, poświęcone tematowi „Przyszłość niezależnych marek w rzeczywistości postobrazowej: kody kulturowe i możliwości biznesowe”.
Dokonano selekcji 6 sesji ostatniego forum, na którym poruszane były aktualne zagadnienia dotyczące rozwoju branży modowej na świecie.
1. „Moda, design i sztuka przyszłości. Transformacja twórczej mocy światowych stolic ”
W sesji, którą poprowadził Stefan Rabimov, redaktor naczelny L’Officiel Austria (USA), wzięli udział szefowie przedstawicieli mody i kultury z Rosji, Francji, Włoch, Portugalii, RPA i Wielkiej Brytanii. Uczestnicy dyskutowali o niedoborach, które zidentyfikowano podczas pandemii oraz o możliwościach dalszego rozwoju branży modowej.
Alexander Shumsky, prezes Krajowej Izby Mody i Mercedes-Benz Fashion Week Russia, współzałożyciel Fashion Fund (Rosja)podzielił się doświadczeniami Rosji, powiedział, że wszystkie główne wydarzenia branży modowej odbywają się w Internecie i podkreślił, że to ani dobre, ani złe, to dana i nowa rzeczywistość, która pozwala poszerzać granice wydarzeń i uczynić je międzynarodowymi i międzynarodowymi. Pomimo wyzwań pandemii niezależni projektanci z Moskwy otrzymali w tym roku duże zainteresowanie międzynarodowych mediów, a to za sprawą formatu online. Alexander nazwał rok 2020 najtrudniejszym dla niezależnych projektantów w ostatnich dziesięcioleciach, ale optymistycznie założył, że „wszystko, co jest złe dla lokalnej gospodarki, może stać się nowym punktem odniesienia dla niezależnych marek, na przykład takie czynniki, jak niższy czynsz, koncentracja na świadomej konsumpcji i tak dalej . ”
Paul Owens, dyrektor World Cities Culture Forum, założyciel i dyrektor BOP Consulting (Wielka Brytania) , powiedział, że pandemia zdewastowała duże miasta i uderzyła w przedsiębiorstwa kulturalne, a zwłaszcza turystykę. Nawet kilka dni krótkiej blokady wpływa na ekosystem miasta. Ale według niego gospodarka wciąż ma nowe ścieżki.
Pascal Moran, prezes francuskiej Federacji Haute Couture i Ready-to-Wear (Francja) , powiedział, że w obliczu pandemii Paryż nadal stara się być sobą: „Moda jest częścią życia w dużych miastach. Pandemia zmusiła nas do szybkiej reakcji, a pierwszym wyzwaniem jest platforma, punkt zbiórki, system, który mógłby odzwierciedlać nasze wartości ”.
Carlo Capasa, prezes Camera Nazionale della Moda Italiana (Włochy) , podkreślił, że społeczność modowa musi wszędzie promować kulturę i pomimo warunków kwarantanny i ograniczeń, uczestnicy procesu modowego muszą być bliżej siebie: „Musimy pracować nad naszymi podstawowymi wartościami , twórz otwarte źródła, stwórz globalny punkt odniesienia dla zrównoważonej mody, szanuj różne perspektywy, eksperymentuj z hybrydą cyfrowych i fizycznych wydarzeń modowych. Moda wpływa na społeczeństwo, co oznacza, że wywieramy na nie wpływ ”.
Lucilla Boysen, założycielka South African Fashion Week (RPA), pozytywnie ocenia możliwość digitalizacji, powiedziała, że gdy tylko pojawiła się możliwość przejścia do formatu online, zrobili to. Pomogło stworzyć ekosystem, w którym lokalni projektanci łatwiej współpracowali z innymi projektantami, nauczyli się pracować z konsumentami za pośrednictwem sieci społecznościowych, identyfikować potrzeby i odpowiadać na popyt.
Joana Jorge, kierownik projektu ModaLisboa | Tydzień mody w Lizbonie (Portugalia), powiedział, że pandemia zmusiła wszystkich do mobilizacji, zjednoczenia. Opowiedziała o Lizbońskim Tygodniu Mody i zauważyła, że ten projekt powstał dla kraju i jest skoncentrowany w tym kraju. Fashion Week odbył się w formie hybrydowej: online i offline. Podzieliła się również swoim doświadczeniem, jak nadrobić brak fizycznej obecności podczas pokazu: można to zrobić za pomocą małych prezentacji w miejscach publicznych.
2. „Filmy o modzie – prezentacja kolekcji: wpadki i praca nad błędami”
W tym roku tworzenie filmów modowych stało się koniecznością dla branży modowej, jednak zarówno wiele tygodni mody, jak i domy mody po prostu nie miały wystarczającego doświadczenia, aby w pełni zrealizować swoje pomysły. O błędach i perspektywach rozwoju tego obszaru rozmawiała Olga Michajłowskaja, obserwatorka mody (Vogue Russia, Kommersant), współzałożycielka platformy internetowej rosyjskich marek Front, twórczyni kanału Telegram @frontfashion, Jurate Gurauskaite, redaktor naczelna InStyle Rosja, Elena Kravtsun, redaktor naczelna „ Kommiersant Style ”oraz Sergey Kozhevnikov, dyrektor kreatywny agencji BBDO.
Krok 1.Zachowaj równowagę między filmem a projekcją. Olga Mikhailovskaya zauważyła, że pomimo dobrego poziomu rosyjskich projektantów, w tym roku wielu, skupiając się na opowiadaniu historii, w ogóle nie pokazało własnej kolekcji – na prezentacji chciałbym zobaczyć więcej niż jedną rzecz.
Krok 2. Emocje. Jurate Gurauskaite twierdzi, że cyfryzacja nie jest substytutem fizycznego przedstawienia, ponieważ człowiek potrzebuje uczuć, które ten program wywołuje. Ale Elena Kravtsun uważa, że kino budzi emocje, co oznacza, że projektanci i marki mają możliwość transmitowania swoich pomysłów – w tym celu musimy popracować nad emocjonalnością i jakością wideo. Elena wspiera trend w kierunku zrównoważonej mody i jej zdaniem digital sprawia, że branża modowa jest bardziej ekologiczna.
Krok 3.Scenariusz. Zdaniem Eleny Kravtsun nie można polać widza wodą, ważne jest, aby wypracować scenariusz, skupić się na różnorodności-trendach i nie polegać na osobowości reżysera. Jurate zaznaczył, że ważne jest również, aby projektanci sami pokazywali produkcję produktów, opowiadali o historii marki i jej DNA, a także uważniej wybierali ścieżkę do filmu.
Krok 4. Współpraca. Siergiej Kozhevnikov zauważył, że nawet teraz dialog między markami a agencjami nie jest budowany, co było bardzo niepokojące podczas pandemii. Agencja może dostrzec wady, segmentować treść pod kątem różnych żądań, budować jasny przekaz marki, a budżet może być różny, nawet zerowy.
Krok 5. Wszyscy mówcy zgodzili się, że ważne jest zorganizowanie oglądania filmu – Olga Michajłowskaja świętowała rosyjski tydzień mody Mercedes-Benz Fashion Week Russia, na którym wszystkie prezentacje wideo zgromadzono na jednej platformie. Jurate podkreślił, że cyfryzacja to ciągły strumień, który jest w nieskończoność powielany, a tym samym amortyzowany, dlatego powinna istnieć jedna platforma dla wszystkich programów.
3. „Nieograniczona kreatywność: ubrania wirtualne kontra prawdziwe”
Wraz z pandemią trudno jest po prostu wejść do sklepu i dotknąć ubrań, więc coraz więcej profesjonalistów szuka nowych podejść i opracowuje odważne produkty, takie jak odzież cyfrowa. Stefan Rabimov, redaktor naczelny L’Officiel Austria (USA) omówił z ekspertami zalety i wady wirtualnych i prawdziwych ubrań.
Nieograniczona wyobraźnia: Amber Jay Slooten, współzałożyciel i dyrektor kreatywny The Fabricant w Holandii, uważa, że każdy projektant powinien pracować z odzieżą cyfrową, chociażby dlatego, że pozwala stworzyć produkt z dowolnego materiału i zmieniać go bez końca – nawet po wydaniu kolekcji.
Najlepsze z obu światów: Jonathan Chippindale, współzałożyciel i dyrektor generalny Holition w Wielkiej Brytanii oraz Dan O’Connell i Jennifer Drury, założyciele BrandLab Fashion (Wielka Brytania) uważają, że phygital zapewnia możliwość przeniesienia fizycznej przestrzeni społecznej do wirtualnego świata, a tym samym przyciągnąć i zainteresować znacznie większą liczbę osób, badać i badać znacznie więcej produktów.
Zrównoważony rozwój: „Cyfrowa moda to bardziej ekologiczna opcja dla naszej planety”, zauważa Daria Shapovalova, współzałożycielka DressX (Forbes 30 Under 30 i BOF 500 Most Influential People) (USA). Digital nie wymaga takich kosztów na produkcję, podróż, zakup, utylizację rzeczy – wszystko załatwisz kilkoma kliknięciami.
Brak granic: „Jedynym ograniczeniem jest brak internetu” – Natalia Modenova, współzałożycielka DressX, More Dash i Fashion Tech Summit (USA), uważa, że wirtualna moda może być również dużym krokiem w handlu detalicznym: nie ma znaczenia, jaki masz rozmiar, wiek itp., o ile masz połączenie z siecią.
Kiedy prelegenci zaczynali swoją pracę, ludzie nie byli gotowi traktować jej poważnie. Ale ostatni rok bardzo zmienił zasady gry: teraz wirtualna odzież to awangarda, kierunek, którym interesują się duże firmy i marki. Jeśli masz wątpliwości, czy wypróbować wirtualne ubrania, ta sesja Cię przekona.